Link trumpesnės maisto grandinės

Lapkričio 15 d. Seime įvyko apskrito stalo diskusija „Link tobulesnės ir skaidresnės maisto tiekimo grandinės“.

Diskusiją atidarė Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Andriejus Stančikas trumpai pristatydamas temos aktualumą.

Žemės ūkio rūmų konsultantė Ernesta Dekaminavičienė savo pranešime palietė problemas, su kuriomis dažniausiai susiduria ūkininkai, norintys perdirbti savo ūkyje auginamus produktus. E. Dekaminavičienė atkreipė dėmesį, kad siekiant efektyvesnio bendradarbiavimo ir maisto grandinės trumpinimo būtina peržiūrėti  perteklinius reikalavimus, būtinas kontroliuojančių institucijų konsultavimas ir informavimas, o ne baudų ir sankcijų taikymas.

Diskusijoje dalyvavo žemės ūkio ministras Bronius Markauskas, Nacionalinės mokėjimo agentūros direktorius Erikas Bėrontas, UAB „Mėta“ direktorius Mindaugas Vyskupaitis, UAB „Benedikto turgus“ direktorė Jolita Krickė, Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto direktorė dr. Rasa Melnikienė, Lietuvos vartotojų instituto prezidentė Zita Čeponytė, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius Laurynas Vilimas, Lietuvos Respublikos Konkurencijos tarnybos narė Jolanta Ivanauskienė.

Pranešimą skaitė Žemės ūkio ministras B. Markauskas trumpai pristatydamas trumpos maisto tiekimo grandinės užtikrinimo iššūkius, taip pat paramos smulkiesiems ūkininkams galimybes.

Mindaugas Vyskupaitis, UAB „Mėta“ direktorius, pranešime pabrėžė, jog vartotojų įpročiai, sąmoningumas ir maisto vartojimo kultūra priklauso nuo valstybės. Valstybės prioritetas ir tikslas turėtų būti – ugdyti valgymo kultūrą nuo mažens.  Tam turi įtakos ir vaiko tėvai, aplinka, švietimo sistema. Turime didinti mažiausiųjų suvokimą apie kokybišką maistą ir jo naudą organizmui. Reikalingas sunkus ir sistemingas darbas, jog vartotojas atskirtų kokybišką maistą nuo greito ir mažos mitybinės vertės.

Jolita Krickė, UAB „Benedikto turgus“ direktorė pabrėžė, jog būtina edukuoti ir vartotojus ir prekybininkus. Ūkininkai, norintys didinti savo produkcijos vartojimą privalo ją reklamuoti ir tam skirti labai didelį dėmesį. Būtina nuolat stebėti vartotojų įpročius ir pagal tai koreguoti pasiūlą. Pristatė kitokio – šiuolaikiško turgaus „Benedikto turgus“ viziją  ir koncepciją, kuris įsikurs Vilniuje, Ukmergės gatvėje. Planuojama, kad tai bus modernus ir išskirtinis turgus, apjungiantis kokybiško ir socialaus turgaus tradicijas su moderniais prekybininkų ir gero maisto mėgėjų bendruomenių poreikiais.

Dr. Rasa Melnikienė, Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto direktorė, pranešime išskyrė tai, kad parama iki šiol buvo ūkiui, jo modernizavimui, perdirbimui, tačiau nebuvo skiriama parama produkto marketingui. Todėl siūlė daugiau dėmesio skirti marketingui ir naudotis kitų ES šalių patirtimi ir praktika, kai didesnė dalis projektų skiriami marketingui.

Laurynas Vilimas, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius, pabrėžė, jog maisto rinką diktuoja vartotojas. Priklausomai nuo vartotojo įpročių atitinkamai derinama pasiūla, todėl didžiuosiuose prekybos centruose atsirado specialūs ūkininkų produkcijos skyriai. Pažymėjo, kad Lietuvos pirkėjai renkasi dažniausiai pigiausias prekes.

Diskusijos metu vieningai pritarta, jog būtina propaguoti maisto kultūrą ir auginti vartotoją nuo mažų dienų. Būtina šviesti ir informuoti vartotojus apie kokybiško maisto naudą jų sveikatai. Svarbu, kad žmonės suvoktų, jog tik kokybišką maistą vartojant, jo suvartosime mažiau ir tikėtina, kad išvengsime ne tik maisto švaistymo, bet ir tausosime sveikatą.