Vokietijoje po daugiau nei trijų dešimtmečių peržiūrimi ūkininkų profesinio mokymo reglamentai. Šis pokytis žymi esminį žingsnį siekiant prisitaikyti prie šiuolaikinio žemės ūkio realijų ir technologinių pokyčių. Mokymo turinio atnaujinimas – būtinas norint sudaryti sąlygas jauniems žmonėms ne tik įgyti profesiją, bet ir išlaikyti žemės ūkį konkurencingą, tvarų bei patrauklų.
Dualinis mokymas – praktika ir teorija kartu
Norint tapti kvalifikuotu ūkininku (Landwirt), Vokietijoje būtina baigti 3 metų trukmės dualinę mokymo programą. Tai reiškia, kad būsimi ūkininkai praktinius įgūdžius įgyja ūkiuose, o teorines žinias įgyja profesinėse mokyklose. Kai kuriais atvejais, pavyzdžiui, jei mokinys jau turi kitą profesinį išsilavinimą ar aukštesnįjį išsilavinimą, mokymo trukmė gali būti trumpinama iki 2–2,5 metų.
Mokymai apima pagrindines žemės ūkio sritis: augalininkystę, gyvulininkystę, žemės ūkio techniką, aplinkosaugą, verslo valdymą. Be to, studentai dalyvauja papildomuose praktiniuose kursuose, pavyzdžiui, DEULA organizuojamose programose.
Pagrindinės naujovės – skaitmenizacija ir tvarumas
Naujai rengiamuose reglamentuose didelis dėmesys skiriamas temoms, kurios per 30 metų tapo neatsiejamos nuo šiuolaikinio ūkininkavimo: tai skaitmenizacija, aplinkos apsauga, tvarumas, GPS sistemos, dronai, jutikliais paremta įranga, biotechnologijos, genų inžinerija, išmanusis ūkininkavimas – visos šios technologijos jau seniai naudojamos ūkiuose, tačiau mokymo programose jos dar tik diegiamos.
Nerimą kelia tai, kad iki šiol šių temų įtraukimas į mokymo turinį priklausė nuo mokyklos ar net konkretaus mokytojo iniciatyvos bei kompetencijų. Mokytojai dažnai sprendė, ką dėstyti išsamiau pagal savo pačių žinias. Tai reiškia, kad skaitmeniniai gebėjimai dažnai likdavo nuošalyje – o juk tai esminis įgūdis šiandienos ūkyje.
Mokymai bus skirstomi pagal specializacijas
Pagal rengiamą naują reglamentavimą, svarstoma ūkininkavimo profesiją skirstyti į atskiras specializuotas kryptis pagal verslo šakas. Tačiau tai kelia klausimų – ar toks siaurinimas nepraras universalaus bazinio ūkininkavimo parengimo esmės? Tai ypač svarbu jaunuoliams, kurie vėliau nori pasirinkti siauresnę sritį ar net pereiti į vadybos, tyrimų ar konsultavimo veiklas.
Šiuolaikinis žemės ūkis – daugialypis ir dinamiškas sektorius. Vienose vietovėse ūkininkai aktyviai taiko naujausias technologijas ir pritraukia praktikantų, kitose – stinga jaunimo ir motyvacijos. Todėl vokiečiai skiria dar didesnį dėmesį mokymų kokybei, įtraukdami naujas temas – naujos technologijos, inovacijos ir skaitmenizacija.
Mokymų atnaujinimas – visų interesas
Nauji ūkininkų parengimo reglamentai turėtų įsigalioti po dvejų metų, o į jų rengimą aktyviai įtraukiamos žemdirbių savivaldos organizacijos, mokymo institucijos, ūkių instruktoriai, mokytojai.
Vokietijoje ūkininkų mokymas yra labai skatinamas valstybės. Taip pat pažymėtina, kad daug mokymo programų yra privalomos: integruotos augalininkystės, ekologinio ūkininkavimo ar augalų apsaugos srityse, pvz.,ūkininkams, naudojantiems pesticidus, privaloma periodiškai dalyvauti mokymuose, o naujai pradėję ūkininkauti, įsipareigoja tobulinti kvalifikaciją per pirmuosius metus.
Pagal Vokietijos spaudą. DEULA nuotrauka.