Dėl ES medaus sektoriaus, jo klastojimo  ir rinkos padėties  

Europos Komisija paskelbė ataskaitą apie importuojamo medaus kokybės tyrimo rezultatus. Tyrimo rezultatai patvirtino pirminę prielaidą, kad didelė dalis į ES importuojamo medaus neatitinka „Medaus direktyvos” nuostatų. Išvados šokiruojančios: 46 % ES viešuose įstaigose ištirtų mėginių patvirtina medaus kokybės klastojimą. Medaus importas į ES sudaro net 40 proc. per metus ES suvartojamo medaus. Pagrindiniai importuotojai: Kinija, Turkija, Jungtinė Karalystė (daroma prielaida, kad medus buvo pagamintas kitose šalyse ir prieš reeksportuojant į ES toliau maišomas Jungtinėje Karalystėje).

Profesionalus bitininkas iš Suomijos pasisakė, jog turi 150 avilių, kad kaip ir kiti bitininkai, rūpinasi bitėmis, teikia augalų apdulkinimo paslaugas Suomijos vaisių augintojams ir augalininkystės ūkininkams, renka ir parduoda vietinį medų. Dalis veiklos taip pat orientuota į europinės tamsiosios bitės – saugomos rūšies, kuri Suomijos regione beveik išnyko – išsaugojimą. Europos Sąjungos bitininkai nenori būti „tylaus“ bitininkystės nuosmukio Europoje stebėtojais. Daugelį metų Europos bitininkai skambina pavojaus varpais dėl medaus rinkos būklės Europoje. Daugumos komercinių bitininkų padėtis tapo beviltiška. Tradicinė rinka, kurias formuoja pasiūla ir paklausa, buvo „sugadinta“ importuotojų gudrybėmis, apgaunat medaus vartotojus.

Copa – Cogeca „Medus“ darbo grupės nariai patvirtina, kad Europos teisės aktai dėl medaus neveikia. Europos Sąjungos vartotojai nežino tikslios medaus kilmės vietos, ypač komerciniuose mišiniuose, kuriuose maišomas ES ir ne ES medus. Dar labiau apsunkina tai, kad importuoto suklastoto medaus, t.y medus su sirupo mišiniais, kainos parduotuvėse ženkliai žemesnės, negu vietos bitininkų medus. Vartotojai nesuvokia autentiško medaus vertės ir jo kainos ir kokybės santykio. Mažesnės pardavimo pajamos ir augančio vietinio medaus atsargos ir neegzistuojantis pelningumas palaipsniui mažina Europos medaus produkcijos gamybą. Mes, Europos bitininkai, tiesiog negalime konkuruoti su importuojamais medaus produktais, kurie neatitinka net teisinio medaus apibrėžimo. Pavyzdžiui, deklaruojamo iš Azijos importuoto medaus vertė jau daugelį metų siekia apie 1,5 EUR/kg, o Suomijoje pagaminto medaus vidutinės gamybos sąnaudos gali siekti 15 EUR/kg – tai  dešimt kartų daugiau! Dabartiniai infliacijos tempai ir padidėjusios energijos sąnaudos šią tendenciją tik paspartina. Negalime koreguoti savo kainų iki tokio lygio kaip importuotų produktų, kurių sudėtyje yra sirupų, kurie yra atsieti nuo infliacijos ir natūralių oro sąlygų svyravimų.

Europos piliečių iniciatyvoje, akcentuojama, kad svarbu imtis neatidėliotinų veiksmų siekiant sustabdyti vabzdžių apdulkintojų mažėjimą. Bitininkų laikomos bitės atlieka gyvybiškai svarbų vaidmenį, kuris yra būtinas maisto gamybai, jau nekalbant apie mus supančios biologinės įvairovės išsaugojimą. Copa –Cogeca „Medus“ darbo grupė paskaičiavo, jei sunaikinus Europos komercinių bitininkų pragyvenimo šaltinius, visame žemyne gali būti prarasta daugiau nei 5 milijonai bičių kolonijų. Tai beveik trečdalis dabartinio esamo skaičiaus. Susidūrę su didžiausiais socialiniais, ekonominiais iššūkiais, klimato kaita, negalime leisti tokio mažinimo, nes kitos vabzdžių apdulkintojų populiacijos tiesiog negali pakeisti bitininkų laikomų naminių bičių kolonijų praradimo.

Norint įveikti susidariusią rizikingą situaciją:

Medaus direktyvoje turi būti aptariami šie trys prioritetai:

– pateikiama skaidri informacija maisto grandinės dalyviams apie medaus kilmę ir jo sudėtį,

– veiksmingų priemonių užtikrinimas kovai su medaus klastojimu;

– medaus kokybės išsaugojimas.

Medaus kilmės atsekamumas ir laboratoriniai tyrimai bus esminė sustiprintos teisinės sistemos dalis, kaip priemonė atlikti atitikties patikras naudojant skaidresnį ženklinimą.

Taip pat siūloma įsteigti medaus informacinį centrą. Turėdami tokią specializuotą įstaigą, galima kurti ir išbandyti šiuolaikinius metodus, įrodančius medaus autentiškumą ir jo kokybę.

Europos Komisija ir nacionalinės valdžios institucijos turi užtikrinti ir užkirsti kelią medaus klastojimui  ir nesąžiningą prekybą medumi.

Siūloma sudaryti „raudonąjį“ importuotojų ir gamintojų sąrašą, kuriems būtų uždrausta eksportuoti į ES rinką, ir sistemingai tikrinti dideliais kiekiais importuojamo medaus siuntas.

Europos Sąjungos bitininkų organizacijos  ir Copa Cogeca „Medus“ darbo grupės nariai, įsitikinę, kad reikia imtis skubių politikos priemonių, kad būtų sustabdytas Europos medaus gamybos nuosmukis ir apsaugotas įvaizdis. Be politinių sprendimų mūsų bitininkystės sektorius taps kaip muziejus  po atviru dangumi, o bitininkystė turi didelių pasekmių mūsų aplinkai, biologiniai įvairiai ir maisto gamybai.

Ataskaita šioje nuorodoje: https://food.ec.europa.eu/safety/eu-agri-food-fraud-network/eu-coordinated-actions/honey-2021-2022_en

Medaus direktyva: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2001/110/oj